Autonomia proceduralna państw członkowskich. Zasada efektywności. Zasada efektywnej ochrony sądowej
Praca domowa (kazus autonomia proceduralna)
Fragmenty z podręcznika:
Zapewnianie skuteczności prawa UE w prawie krajowym s. 401-418
Dochodzenie roszczeń opartych na prawie UE przed sądami krajowymi: s. 362-369
Orzeczenia obowiązujące do egzaminu:
Przepisy Traktatów:
TUE - art. 4 ust. 3, art. 19 ust. 1 zd. 2
TFUE - art. 291
Art. 47 KPP
Materiały na zajęcia:
AUTONOMIA PROCEDURALNA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH. ZASADA EFEKTYWNOŚCI I ZASADA EFEKTYWNEJ OCHRONY SĄDOWEJ W PRAWIE UNII EUROPEJSKIEJ, A. Wróbel, RPEIS 2005, z. 1, s. 35-58.
Wyrok TS C-453/00 Kühne & Heitz (wzruszalność ostatecznych decyzji administracyjnych)
Wyrok TS C-213/89 Factortame (obowiązek stosowania środków tymczasowych/zabezpieczających przez sądy i organy krajowe)
Zasada skutecznej ochrony sądowej
Obowiązek zapewnienia przez państwa członkowskie skutecznej (efektywnej) ochrony sądowej jednostkom dochodzącym roszczeń wynikających z prawa unijnego
Art. 19 ust. 1 zd. 2 TUE
Państwa Członkowskie ustanawiają środki zaskarżenia niezbędne do zapewnienia skutecznej ochrony sądowej w dziedzinach objętych prawem Unii.
Obowiązki organów i sądów krajowych:
Podsumowanie orzecznictwa TSUE:
Zasada autonomii proceduralnej
Dochodzenie roszczeń wynikających z prawa UE odbywa się przede wszystkim przed sądami krajowymi. W przypadku braku regulacji unijnych państwa członkowskie mają kompetencję do uregulowania właściwości sądów (organów) i procedur krajowych służących ochronie uprawnień wynikających z prawa unijnego, jednak regulacje te:
• państwa członkowskie mogą w imię zasady pewności prawa wymagać, by wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej ostateczną decyzją administracyjną, która w świetle późniejszej wykładni Trybunału stała się sprzeczna z prawem Unii, został skierowany do właściwego organu administracji w rozsądnym terminie (Kempter)
Możliwe modyfikacje tej zasady ze względu na zasadę równoważności (Arcor) i skuteczności (Bjankov).
• Jeśli zgodnie z prawem krajowym organ administracji ma obowiązek uchylić ostateczną decyzję administracyjną, która jest oczywiście niezgodna z prawem krajowym, taki sam obowiązek powinien dotyczyć sytuacji, gdy decyzja ta jest oczywiście niezgodna z prawem UE - zasada równoważności (Arcor).
• Szczególne okoliczności mogą – na gruncie zasady lojalnej współpracy wynikającej z art. 4 ust. 3 TUE – wymóc na organie administracji krajowej ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej ostateczną decyzją administracyjną w celu uwzględnienia dokonanej w międzyczasie przez Trybunał wykładni odnośnego przepisu prawa Unii. Uregulowanie krajowe w zakresie, w jakim nie pozwala obywatelom Unii na powoływanie się na przyznane im w art. 21 TFUE prawo do swobodnego przemieszczania się i pobytu, nie może zostać rozsądnie uzasadnione zasadą pewności prawa i musi w rezultacie zostać uznane za sprzeczne z zasadą skuteczności oraz z art. 4 ust. 3 TUE (Bjankov).
Wznowienie postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego w prawie krajowym
Art. 240 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej - od 1 września 2005 r.
§ 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
11) orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ma wpływ na treść wydanej decyzji.
Art. 145aa. KPA - od 26 stycznia 2021 r.
§ 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy zostało wydane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które ma wpływ na treść wydanej decyzji.
§ 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 272 ust. 2a ppsa - od 26 stycznia 2021 r.
Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy zostało wydane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które ma wpływ na treść wydanego orzeczenia. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio, z tym że termin do wniesienia skargi o wznowienie postępowania (3 miesiące) biegnie od dnia publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Inne postępowania:
KPC
Art. 401 (1) kpc
Można żądać wznowienia postępowania również w wypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego zostało wydane orzeczenie.
KPK
Art. 540 § 3 k.p.k.
Postępowanie wznawia się na korzyść oskarżonego, gdy potrzeba taka wynika z rozstrzygnięcia organu międzynarodowego działającego na mocy umowy międzynarodowej ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską.
Stosowanie środków tymczasowych w trakcie postępowania przed TSUE oraz sądami krajowymi
Zgodnie z art. 278 TFUE skargi wniesione do TSUE nie mają skutku zawieszającego. Jednakże Trybunał Sprawiedliwości może, jeśli uzna, że okoliczności tego wymagają, zarządzić zawieszenie wykonania zaskarżonego aktu. Ponadto zgodnie z art. 279 TFUE w sprawach, które rozpatruje, TSUE może zarządzić niezbędne środki tymczasowe (inne niż zawieszenie wykonania danego aktu).
Często zdarza się, iż strona postępowania zwraca się w jego trakcie o zawieszenie stosowania danego aktu UE np. rozporządzenia lub decyzji do czasu rozstrzygnięcia sporu, by uniknąć strat wynikających ze stosowania zaskarżonego aktu.
Wniosek składa się po lub z chwilą wszczęcia postępowania w danej sprawie w oddzielnym piśmie procesowym. Po rozpoznaniu sprawy Prezes TS lub Sądu wydaje postanowienie z uzasadnieniem (niepodlegające zaskarżeniu), co do środków tymczasowych tzw. interim order (art. 39 i art. 60 Statutu TS).
Warunki pod jakimi Prezes TS lub Sądu mogą zawiesić wykonanie aktu lub zarządzić niezbędne środki tymczasowe zostały sformułowane w orzecznictwie. Wszystkie warunki muszą być kumulatywnie spełnione:
W orzeczeniu C-143/88 i C-92/89 Zuckefabrik Süderdithmarschen TS stwierdził, iż sąd krajowy może zawiesić krajowy akt administracyjny oparty na rozporządzeniu WE, gdy:
W sprawie C-465/93 Atlanta TS dodał warunek, iż oceniając powyższe warunki sąd krajowy musi wziąć pod uwagę i rozważyć inne orzeczenia Trybunału wydane w podobnych sprawach, w szczególności dotyczące ważności danego aktu wspólnotowego. Stan faktyczny sprawy dotyczył organizacji rynku bananów, które to rozporządzenia wydane przez Radę i PE były wówczas wielokrotnie przedmiotem postępowania przed Trybunałem.