Stosunek prawa UE do porządków prawnych państw członkowskich - zasada bezpośredniego stosowania i bezpośredniego skutku -
Fragmenty z podręcznika:
Relacje pomiędzy prawem UE a prawem państw członkowskich s. 322 - 339
Bezpośrednie stosowanie: s. 329-335
Bezpośredni skutek: s. 335; 340-355
Orzeczenia TSUE:
8/81 Ursula Becker p. Finanzamt Münster
Bezpośrednie obowiązywanie – normy prawa UE od ich wejścia w życie staja się automatycznie częścią porządku prawnego w państwach członkowskich, obok norm prawa krajowego, bez potrzeby ich inkorporacji lub odrębnej ratyfikacji.
Bezpośrednie stosowanie (direct applicability) – wynika z bezpośredniego obowiązywania i polega na obowiązku bezpośredniego stosowania prawa UE przez sądy i organy administracji (tj. uwzględnienia w swoim rozstrzygnięciu, tam gdzie jest to konieczne, przepisów prawa UE).
Z zasady pierwszeństwa i zasady lojalności wynika obowiązek organów i sądów krajowych do bezpośredniego stosowania prawa unijnego i zapewnienia mu przewagi w przypadku jego kolizji z prawem krajowym (Simmenthal, Fratelli Constanzo)
Bezpośredni skutek (direct effect) – normy prawa UE mogą być samodzielnym źródłem praw i obowiązków dla jednostek. Osoby fizyczne i prawne mają możliwość powoływania się bezpośrednio na przepisy prawa unijnego przed sądami i organami krajowymi oraz mogą wywodzić z nich swoje prawa, które sądy i organy krajowe mają obowiązek chronić,
pod warunkiem, że przepisy te są wystarczająco:
Bezpośrednia skuteczność
Warunki bezpośredniej skuteczności dyrektyw
Dyrektywa nie została implementowana (w całości lub w części) albo została implementowana niewłaściwie;
Upłynął już termin implementacji;
Przepis przyznaje uprawnienia jednostkom w stosunku do państwa (w wymiarze wertykalnym);
Przepis jest jasny, precyzyjny i bezwarunkowy;
Warunki bezpośredniej skuteczności umów międzynarodowych
Jeżeli umowa jest wiążąca dla UE, biorąc pod uwagę jej cel, przedmiot i charakter, jej postanowienia są wystarczająco jasne, precyzyjne, bezwarunkowe, mogą one wywierać skutek bezpośredni.
Podsumowanie:
Materiały dodatkowe:
Przykład nieprawidłowej implementacji przepisów dyrektywy do prawa polskiego - wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 lutego 2023 r. I SA/Kr 585/22
C-103/88 Fratelli Constanzo - obowiązki organów administracji publicznej
C-194/94 CIA Security - incydentalny skutek dyrektyw
9/70 Franz Grad - bezpośredni skutek decyzji
34/73 Fratelli Variola - bezpośrednie stosowanie rozporządzeń
C-253/00 Antonio Muñoz - bezpośredni skutek rozporządzeń w sporze pomiędzy podmiotami prywatnymi
C-161/06 Skoma Lux - obowiązek tłumaczenia aktów prawa unijnego na język krajowy
C-212/04 Konstantinos Adeneler - zakaz dokonywania wykładni sprzecznej z dyrektywą przed upływem terminu implementacji